Thursday, March 25, 2010

Qobin mahu tawan 7 puncak di tujuh benua

2010/03/25 SEPANG: Selepas menawan Gunung Everest pada 2004, Muhammad Muqharabbin Mokhtaruddin atau Qobin akan mencatat sejarah tersendiri apabila bakal melaksanakan satu misi lebih besar untuk menawan tujuh puncak tertinggi di tujuh benua mulai tahun ini, dikenali sebagai Ekspedisi 7 Puncak 7 Benua 7 Nilai. 
 
“Walaupun pernah mendaki gunung sama enam tahun lalu, saya terpanggil untuk meneruskan hasrat menawan tujuh puncak di benua berlainan selepas membaca buku bertajuk The 7 Summits yang menceritakan mengenai pengalaman beberapa pendaki yang pernah melakukan perkara sama.

“Namun, saya terfikir belum ada lagi rakyat Malaysia dan mereka yang beragama Islam mencipta sejarah sama dan berhasrat memenuhi impian itu,” katanya selepas majlis pelancaran Ekspedisi 7 Puncak 7 Benua 7 Nilai yang disempurnakan Raja Muda Perlis, Tuanku Syed Faizuddin Putra, di sini, semalam.

Qobin berkata, selain Gunung Everest, enam puncak lain turut akan dijelajah Gunung Kilimanjaro, Tanzania; Gunung Vinson Massif, Antartika; Gunung Aconcagua, Argentina; Gunung McKindley, Amerika Utara; Gunung Elbrus, Rusia dan Gunung Cartzen Pyramid, Australasia…

Ulasan: Selepas tawan 7 puncak, baliklah untuk bersama-sama menawan Malaysia utuk membebaskannya dari penjajahan BN/UMNO. Bersama kita tamatkan penjajahan BN/UMNO ke atas negara yang tercinta. Doakan supaya negara kita kemudiannya menjadi negara yang adil, telus dan bebas dari RASUAH.

No comments: