Monday, March 15, 2010

Rakyat Indonesia bantah lawatan Obama

JAKARTA 14 Mac - Ribuan rakyat Indonesia berhimpun secara aman di bandar raya utama republik tersebut hari ini bagi membantah lawatan Presiden Amerika Syarikat (AS), Barack Obama ke negara tersebut beberapa hari lagi.

Kira-kira 2,000 orang dari kumpulan Hizbut Tahrir yang bermatlamat menubuhkan sebuah kerajaan Islam melaungkan slogan 'Islam bersatu... tidak akan tewas. Singkirkan Obama'.

Mereka turut mengoyakkan bendera AS ketika berarak di ibu kota Sulawesi Selatan, Makassar.

Di Solo, Jawa Tengah, sejumlah 500 orang lagi berarak sambil membawa poster tertera 'Halau Obama... pemimpin penakluk' dan 'Amerika... pengganas sebenar.'

''Terdapat dua jenis pelawat, baik dan jahat. Obama jahat. Mungkin warna kulitnya berbeza dengan (bekas Presiden AS) George Bush, namun dia masih menindas orang Islam,'' kata jurucakap kumpulan itu, Nur Alam.

''Dia mungkin membesar di Indonesia namun ia bukan asas untuk tidak menolaknya. Dia seorang yang kejam, tangannya dipenuhi darah dan dia tidak mempunyai belas kasihan,'' katanya…

Ulasan: Perangai AS selama ini menyebabkan rakyat Indonesia menolaknyanya termasuk presidennya. Maaf, kalau tak datang lebih baik.

No comments: