Tuesday, March 16, 2010

Peguam Negara beku siasatan SPRM?

Kecewa Peguam Negara beku siasatan SPRM 

PUTRAJAYA, 16 Mac: Dewan Pemuda PAS Pusat melahirkan rasa kecewa dengan beberapa hasil siasatan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) yang telah dihantar kepada Peguam Negara dibekukan.

"Contohnya, kes rasuah Pasir Raja pada tahun 2004 melibatkan Ahli Parlimen Tenggara, YB Halimah Sadique yang di tangkap melakukan kesalahan rasuah tetapi tidak ada perkembangan hingga ke hari ini," kata ketuanya, Nasrudin Hasan.

Sehubungan itu, ujarnya, Pemuda PAS meminta supaya setiap kertas dan hasil siasatan yang diserah kepada Peguam Negara hendaklah segera dibawa ke mahkamah.

Katanya, Pemuda PAS juga menegaskan supaya SPRM dapat dilihat telus dapat melaksanakan aspirasinya bagi meningkatkan keyakinan dan memperbaiki persepsi masyarakat Malaysia dan antarabangsa ke atas keberkesanan SPRM.

Beliau menyatakan demikian pada kunjungan hormat ke SPRM petang semalam selepas pelantikan Datuk Abu Kassim Mohamed sebagai pesuruhjaya pada 4 Januari yang lalu.

"Ini adalah satu kunjungan untuk mendapat gambaran yang lebih jelas tentang peranan dan juga fungsi SPRM dalam menggerakkan usaha memerangi rasuah, sejauh mana keberkesanan dan tindakan yang dilakukan," katanya lagi.

Nasrudin berkata beliau berpuas hati dengan segala maklum balas yang diberikan oleh Datuk Abu Kassim dan SPRM selepas perbincangan selama dua jam itu.

"Alhamdulillah kita mendapat maklum balas yang positif dan DPPP bersikap positif dengan komitmen yang diberikan oleh beliau (Datuk Abu Kassim) untuk membanteras rasuah.
http://idhamlim.blogspot.com/2010/03/kecewa-peguam-negara-beku-siasatan-sprm.html

Ulasan: Apakah daya kerana Peguam Negara pun ada bos iaitu PM kita. Peguam Negara pun tentu tidak melakukan sesuatu yang memurkakannya.

No comments: